Drożdżóweczki

Poszukałam, pogrzebałm i znalazłam przepis mojej babci na drożdżówki. Można je zrobić z czym się tylko chce, budyń, ser, dżem a nawet pyszne świeże owocki. Pamiętam jak byłam mała i jeździłam do babci to często pomagałam jej w tworzeniu bułeczek. Postanowiłam powrócić do smaku z dzieciństwa i pokazać go moim dziewczynom.
Na bułeczki:
-50-60 dag mąki pszennej
-5dag drożdży świeżychh lub 2 opakowania suchych
-1 szklanka mleka
-5-6 łyżek cukru
-cukier waniliowy
-15 dag margaryny
-2 jajka
-szczypta soli
Kruszonka:
-20 dag mąki
-10 dag masła
-10 dag cukru
można dodać cynamon lub jakiś ulubiony aromat

Jeżeli używamy świeżych drożdży to robimy rozczyn (drożdże zasypujemy cukrem i rozpuszczamy w podgrzanym mleku) i odstawiamy żeby urosły. Następnie do mąki połączonej z solą dodajemy rozczyn z drożdży i jajka i wyrabiamy na jednolitą masę. Na koniec dodajemy roztopione i ostudzone masło i ponownie wyrabiamy (jeżeli ciasto jest za rzadkie dosypujemy mąki, tak aby ciasto odchodzilo od dłoni).Odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.
Przy suchych drożdżach jest łatwiej, bo wszystkie składniki mieszamy razem (mąka, sól, cukier, cukier waniliowy, drożdże, jajka, mleko i masło, nie trzeba robić rozczynu) A dalej postępujemy tak samo jak przy świeżych drożdżach.
Po wyrośnięciu ciasto dzielimy na dwie części i rozwałkowujemy na grubość ok 1 cm. Bułeczki można formować na różne sposoby. Można rozzwałkowany placek pokroić na kwadraty, na środek wykładany nadzienie (budyń,dżem) i zawijamy wszystkie cztery rogi do śodka, można również zwinąć ciasto w rulon, który następnie kroimy w plasterki i kladziemy na blaszkę. Po uformowaniu odkładamy ponownie w ciepłe miejcse do wyrośnięcia (ok 10min). Smarujemy rozmąconym jajkiem, posypujemy kruszonką i pięczemy ok 30 min w 180 stopniach

Komentarze

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony po sobie ślad :)

Popularne posty z tego bloga

Cukierasy

Magiczne Fuksje - odsłona 2

Kontakt

Obserwatorzy